Meillä ei ole kuin yksi jokavuotinen traditio. Lasten on saatava foliopallo joka vappuna, kummankin siis omansa. Se pallo sitten on killunut heidän huoneissaan kunnes on laskeutunut lattialle, sen jälkeen leikattu narun yläpuolelta auki ja säästetty tyhjänä taiteltuna muistona. Muutoin meillä vappu on vaihdellut joka vuosi. Joskus käydään Tivolissa, joskus ei. Joskus mennään vappumarkkinoille torille, tai sitten ei mennä. Joskus on tehty simaa, ei joka vuosi, tänä vuonna ostettiin yksi pullo. Melkein joka vappu ollaan saatu mun äidin tekemiä herkullisia pehmeitä tuoreita ja suussasulavia munkkirinkilöitä, mutta ei muistaakseni ihan joka vappu.

Muutamana viime vuonna pallonostoa varten ei ole lähdetty vappuna mihinkään, ollaan ostettu jostain tavaratalosta tai vastaavasta muutamaa päivää aiemmin niin saa halvemmalla kuin markkinoilta ja katumyyjiltä. Niin myös tänä vuonna. Tytöllä on valtava siivekäs pikkuponi ja pojalla tyrannosaurus-rex ("Mä haluan muinaiseläimen.").

Ei olla vielä tänä vappuna kotoa poistuttu sen enempää kuin mitä mies kävi viemässä kirppikselle tavaraa lisää ja lapset ovat olleet pihalla leikkimässä. Nytkin ovat menossa taas ulos. Ehkä mennään meikäläisille kylään, tänään tai huomenna, ehkä ei. Ehkä mennään huomenna tivoliin tai sitten ei. Meidän vappumme on edelleen avoinna.

***

Eilen oli ostospäivä, palloiltiin ympäri kaupunkia ja naapurikaupungissakin. Ostettiin kenkiä mulle ja lapsille, DVDitä, mustetta tulostimeen, vapuksi ruokaostokset. Siinä se suurinpiirtein olikin. Ja tietty oli se mun optikkoni siinä välissä. Näkö huonontunut (en muista kuinka monessa vuodessa) -4.25/-4.75:stä -4.75/-5.00:een. Uudet lasit + aurinkolasit vahvuuksilla (nyt mulla on "integroitu" malli, eli UV:n vaikutuksesta tummenevat) saan noin viikossa. Ja kiitos nykyajan, mulle tulee tekstiviesti, kun lasit saa noutaa. Ainiin, olin ihan unohtaa, että ostinhan mä uuden ihanan vihreän laukunkin, sopii hyvin mun vihreään pitkään neuletakkiin (ja ihan hyvin esim. mustien vaatteiden kanssa väriläiskänä). Olen myös suunnitellut virkata itselleni samanvihreän huivin. Katsotaan koska saan aikaiseksi. Ensin pitäis virkata valmiiksi tytön pipo (olen nyt virkkaillut linja-automatkoillakin to-pe) ja vihreä (samaa sävyä kuin hänen "paremman" välikausipukunsa takki, "paremmat" kengät ja se on sitä samaa vihreetä kuin mun laukkuni ja neuletakkinikin - "parempi" tarkoittaa ei-piha-ja-päiväkoti-vaatetta, sellaista jota laitetaan päälle kun mennään kaupaan tai kylään tms...) pipo tai hattu myös.

Nyt alkaa mennä jo sekavaksi ja mahdottomaksi lukea niin että pysyy myös kärryillä, niin eipä nyt muuta.