Sitä on tottunut sellaisiin nyrpeisiin bussikuskeihin, jotkut ehkä sanoo huomenta tai päivää ihan omasta aloitteesta, toiset ehkä vastaa, jos niille jotain toivottaa, jotkut on suorastaan töykeitä, ajaa kuin sekopäät jne. Tänä aamuna bussissa oli kuljettaja joka toivotti jokaikiselle bussiin astuvalle kuuluvasti "Hyvää huomenta!" Eikä siinä vielä kaikki. Kun torilla suurin osa matkustajista jäi pois, huusi kuski vielä perää "Hyvää päivänjatkoa!" Sekakuoro mumisi vastaukseksi jotain jos mitään. Minulla oli lähinnä huvittunut olo. Mihin maailma on menossa kun kohteliaita ihmisiä pidetään lähinnä kummajaisina? Kaikkien kuskien pitäisi nyt vähintäänkin toivottaa hyvät päivät tai huomenet, mutta se on niin harvinaista, että sitä lähinnä häkeltyy kun sellaiseen törmää.

Ranskassa raikui iloinen "Bonjour!" melkein joka paikassa minne meni. Sielläkin se oli melkoisen häkellyttävää, suureksi osaksi siitä syystä, että en oikein tiennyt mitä vastaisin. Jos vastaisin takaisin "Bonjour!" sillä vähäisellä muutaman sanan ranskan sanavarastollani, olisi aina pelko, että mulle ruvettaisiin puhumaan enemmänkin ranskaa, ja olisin ihan pihalla. Mutta kehtaako sellaiseen englanniksikaan vastata (ja toiseksi siihen englanniksi vastaaminen ei kuitenkaan tule mistään selkäytimestä, pitää ensin miettiä, että miten sitä englanniksi tervehdittiinkään...).

***

Väsynyt, järkyttävän väsynyt. Ja päänsärkyinenkin.

***

Olen ehkä noin vuosisadan jäljessä aikaani, mutta luen Da Vinci Koodia, ensimmäistä kertaa. Ajattelin saada sen pian vain luettua, niin voisi ensi viikolla mennä katsomaan sen sitten elokuvana. Siinä vain on sellainen pikku juttu, että jos minä haluan saada jotain lyhyessä ajassa luettua, mulla menee kaikki liikenevä aika sitten vaan siihen lukemiseen... Aloitin sen alkuviikosta, olen hieman vajaassa puolessa välissä. Olen lukenut jo parina iltana sitä aika pitkään, varmaan 4-6 tuntia yhteensä, olen lukenut sitä kolme linja-automatkaa á 30-40 min. Tuossa ajassa suurin osa olisi sen jo lukenut. Olen aina ollut auttamattoman hidas lukija. Jos luen yhtään nopeammin, en muista lukemastani mitään.