Edittiä lopussa n. 15.45

Päiväkodissa oli melkein pelkkää positiivista, ns. negatiivista oli vain se mitä osasinkin odottaa, eli r ja l, puheripulin hillitseminen tietyissä tilanteissa ja karkeamotoriikka. Muuten on tyttö päiväkodin arvioin mukaan ikätasolla kaikessa tarpeellisessa.

Prinsessa jäi vielä päiväkotiin. Kotimatkalla pursuin positiivisia ajatuksia ihan molemmista lapsukaisista.

Oi miksei ilo saa koskaan kestää pitkään? Ihan loppusuoralla, noin kymmenen metrin päässä kotiovelta tunnelma romahti, kun silmääni osui jotain lähipensaikossa. Meidän roskapussi, jonka olen ties koska pari kolme viikkoa takaperin pyytänyt Kimpulaa viemään roskikseen. Siellä se röhnötti, eläinten ja lintujen rikkirepimänä. Tiedän, vanha juttu, mutta ei silti mitenkään vähäpätöinen, kun ei ole viitsinyt sen verran nähdä vaivaa, kun roskiskatos on kuitenkin ihan koulumatkan varrella (vaikka silloin pitääkin mennä eri kautta kouluun mitä hän yleensä kulkee). Prosessi ei hidasta koulumatkaa kuin korkeintaan minuutilla. No, minunhan se oli sieltä vietävä roskikseen.

Kotiin päästyä kävin läpi pojan koulurepun. Muutama kysymysmerkki roikkuu ilmassa, mihin kyselen vastauksia kunhan hän kotiutuu hetken päästä liikuntakerhosta. Miksei ole palauttanut kouluun yhtä kirjoitusvihkoa ja sitä työtä mitä eilen väritteli? Miksi repussa oli kolme puolikasta vaakavihon muovikantta? Ei mitään maata järisyttävää onneksi. Ei mitään jobinpostia opettajalta tai vastaavaa.

***

Edit, myöhemmin:

Kirjoituksesta saattaa paistaa suurempi ärtymys kuin oikeasti oli. Poika kotiutui ja ihan rauhalliseen sävyyn selvitin asiat ja kysymysmerkit. Poika itse oli kysymysmerkkinä roskapussin kohdalla, taitaa olla niin vanha juttu ettei itse muistakaan asiaa tarkkaan. On nyt tekemässä läksyjään. Hieman ihmettelen yhtä kotiläksyä, onko tarkoitus oikeasti vain tehdä kyseiset tehtävät omassa päässä, eikä mihinkään vihkoon?? No, jos Kimpula sanoo niin, niin pakko kai sitä on paremman tiedon puutteessa uskoa. Kuulustelen ne kuitenkin, jotta näen että hän on oikeasti sitten edes vastaukset tehtäviin selvittänyt ja miettinyt.

Huomenna on kuulemma matematiikan koe. Koetta varten tulisi kerrata "punaisen alueen" asioita ja tehdä harjoitusmielessä kyseisen alueen vapaaehtoisia tehtäviä. Pitäisikö pistää siihen pieni porkkana (kannustamaan huolellisuuteen ja tulosten tarkistamiseen, sillä matematiikassa tiedän hänen osaavan jos vain haluaa ja muistaa olla huolellinen)? Lupaisiko kympillä alkavasta numerosta (10- siis lasketaan mukaan) vaikka elokuvareissun, ysillä alkavasta vähintään yhdeksiköstä (9, 9+, 9½) jotain pienempää (takavarikoidut sarjakuvat takaisin tms...).