Nyt ne sitten tempun keksivät. HraTee tuli kotiin, vei Prinsessan, nukkuu puoleenpäivään asti, hakee sitten Prinsessan (sovittiin että on tänään puoli päivää, tästä kyseisestä tempusta johtuen) ja menee tänään jo kahdelta takaisin töihin iltaan, kymmenen jälkeen kotiin, todennäköisesti melko suoraan nukkumaan ja sitten viikonlopuksi aamuvuoroon!! Voi vit vit, BBn asukkaita lainatakseni.

Kun puoliskoni soitteli aamulla että on vartin verran myöhässä ja kertoi samalla että menee jo kahdeksi takaisin töihin, oletin sen tarkoittavan että ylityöt loppuu ja tämänpäiväinen iltavuoro on vain tasoittava toimenpide, jotta saavat täyden työviikon (työpäivissä laskettuna, ei tunneissa, sillä tunnit tulivat jo täyteen noissa kahdessa yössä, mitä ehti olemaan). Kuulemma jatkuukin tästä eteenpäin (en tiedä kuinka kauan) ihan normaalina vuorotyönä, eli ensi viikkokin olisi HraTeellä aamuvuoroa. Ainut kultareunus asiassa on se, että vuorotyön työaikasäännöt ovat (ainakin HraTeen työpaikalla) erilaiset kuin hänen normaalin liukuvan työajan säännöt. Vuorotöissä leimataan sisään ja ulos omissa vaatteissa, vaatteiden vaihto tapahtuu työajalla, toisin kuin normaalisti. Ilmeisesti myös ruokatunti sisältyy siihen kahdeksaan tuntiin, mikä tarkoittaa käytännössä lähes tunnin lyhyempiä työpäiviä ihan samalla palkalla.

(Miksi suomalainen reunus on arvokkaampi kuin englantilainen? Kultareunus meillä, englanniksi silverlining.)

***

Sukujuhlista ja suvusta vielä muutama sananen lisää. Minä oikeasti pidän sukujuhlista (ne on meidän suvussa niin harvinaista herkkua), mutta jostain syystä mua vaan rupesi yhtäkkiä ahdistaa ihan siksi, että mulla on enemmän niitä huonoja kokemuksia lasten kanssa ihmisten ilmoilla liikkumisesta kuin niitä hyviä. Ja yksi ahdistus nyt taas johti toisiin ahdistuksiin. En usko että meidän suvussa  kukaan muu mainitsemiini asioihin puuttuisi kuin mummoni, ei ainakaan mulle suoraan päin naamaa, ehkä selän takana saattaisivat jotain puhua. Muutoin pidän suvustani. Tuosta äitini rangaistuksien mitätöimisestä mulla on jonkin verran kokemusta, joten se pomppasi sen takia esille. Voiko moinen toisten kasvatustapoihin väliin meneminen olla jotenkin tähtimerkkiriippuvaista? Appiukolla on hieman samantapaista taipumusta, ja taitavat olla äitini kanssa molemmat kaksosia, jollen pahasti erehdy.

***

Mä olen nynny, mitä tulee oman pääni pitämiseen. Tuli nyt vain mieleen juuri tästä toisten ihmisten puuttumisesta mun asettamiini rangaistuksiin ja kasvatukseen yleensä. Kerran Hesellä kun Kimpula ei totellut, ja potki yhtä karusellia joka ei suostunut toimimaan totesin siihen että sinä et sitten syö. Ihan tuntematon mies tuli siihen puuttumaan, että älähän nyt, ei se sitä varmaan toiste tee, ethän. Korvat punasina oli "pakko" perua rangaistus. Mutta oikeasti, mitä hän yleensäkään tietää minun poikani käytöksestä yhden näkemisen perusteella, hän ei tunne poikaani, eikä voi sanoa, että se oli viimeinen kerta kun poikani näin koskaan toimii. (Mikä mahtoi olla hänen tähtimerkkinsä?)

***

Palatakseni otsikkoon vielä lopuksi, pisteeksi iin päälle, mulla särki päätä jo herätessä, kotoa ei löydy lääkkeitä, eikä HraTeellä ollut Prinsessaa viedessä lompakkoa mukana, että olisi voinut mennä matkalla apteekkiin.