Elma kyseli kirjoituksessaan, mikä on todennäköisyys saada samana päivänä ensin sähköpostia ja sitten puhelu kahdelta eri ihmiseltä joilla on ihan sama etunimi-sukunimiyhdistelmä (eikä sukunimi ole tusinakamaa).

Mulla on omakohtainen kokemus tuolta reilun kuuden vuoden takaa vastaavantapaisesta yhteensattumuksesta.

Olin TYKSissä hakemassa Prinsessaa tähän maailmaan. Minulla oli lapsivuodeosastolla huonekaveri, jolla oli sama sukunimi kuin minulla. Ei se, ei ole se yhteensattumus, meinaan minun sukunimeni on tusinakamaa. Niin on etunimenikin. Eräänä päivänä vastasin huoneen ainoaan puhelimeen :
"KaHJo Meikäläinen."
Luurin toisessa päässä oli pitkään hiljaista. Sitten:
"Olisiko Maija Meikäläinen paikalla?"
"Kyllä on, pieni hetki."
Kuulin huonekaverini puhelun jatkuvan pian huonekaverini sanomalla jotain tyyliin: "Juu, mäkin hämmästyin kun kuulin sen nimen ja ajattelin että ei oo mahdollista...."

Puhelun päätyttyä mun oli pakko kysyä huonekaverilta se, minkä jo aavistinkin. Kyllä, soittajan nimi oli sama kuin minun. Voin kuvitella kuinka voi häkeltyä jos joku jonka nimeä et ennestään tiedä vastaa puheluusi sinun omalla nimelläsi. Vaikka sekä etu- että sukunimeni ovat tusinakamaa, ei nimieni yhdistelmä ole ihan tusinakamaa. Enirolla löytyy Varsinais-Suomesta 6 eri henkilöä samalla nimiyhdistelmällä. Turussa tosin asuu heistä 3. Turun kokoisessa kaupungissa kuitenkin kyseisen yhteensattumuksen mahdollisuus on aika pieni. (Mitäs meitä turkulaisia on, aika paljon.) Koko maassa osumia oli 40, ja niistä osumista varmaan useassa on kyseessä sama henkilö. Joten Enirossa listattuja olisi ehkä sitten n. 30 koko maassa.

Ihan huvin vuoksi kokeilin hakea Enirolla myös tyttäreni nimiyhdistelmää: ei yhtään osumia, vaan kysymys tyyliin "tarkoitiko ehkä tätä tai tuota nimeä?". Prinsessaa ei tietenkään sieltä vielä löydy, koska hänellä ei ole vielä omaa puhelinta. Poikani nimisiä on koko maassa Eniron mukaan enemmän kuin minun nimisiä (ei yllätys). Mieheni nimisiä on "liikaa": "Hakusi tuotti liian monta osumaa Hakutuloksia ei voida näyttää, koska niitä on yli 200. Tarkenna hakua ja yritä uudelleen."