Jag vet att jag borde kunna skriva och tala flytande svenska. Men när man inte använder språket tillräckligt, när man inte skriver eller talar svenska regelbundet, glömmer man mycket. För mycket. Det är en tråkig känsla.

Så nu är det dags att börja skriva på svenska mer ofta. Det är lätt gjort. Ett större problem är att hitta bra möjligheter att tala svenska. Inte så lätt.

Men nu måste ja sluta. Jag har mycket att göra idag, men så lite tid.

***

Tillagt senare:

Hej igen.

Eftersom jag nu har bestämt mig att framställa mer skriftlig svenska, vill jag skriva det följande fallet.

Jag fick ett telefonsamtal tidigare. En man som talade oklart presenterade sig och varifrån han ringer. Han frågade om jag hade tid att höra honom ett par minuter. Jag lät honom framföra sitt ärende. Som alltid, sålde han tidningar - till grosspris. Han frågade vilken slags tidningar jag var intresserad i. Jag sa, att jag vet inte riktigt. Han listade en hel del olika ämnesområden, och när mitt svar var fortvarande det samma så bröt han av samtalet utan att säga något, inget tack och adjö, bara ett avbrutet linje. Så ovänligt!