Minä en ole heitä, joiden mielestä pitää olla tyytyväinen kun on töitä, mitä tahansa töitä, vaikka olisikin ihan p***ahommia. Okei, kesätyönä tai lyhyenä määräaikaisena sitä nyt tekee melkein mitä tahansa, vaikka sitten hampaat irvessä sen koko ajan, mutta ei pidempää aikaa. Aamu-unisena ihmisenä, tai muutenkaan, en pidä siitä tunteesta, että joka aamu ajattelee, että voi hel****i, taasko sinne töihin pitää raahautua ja töissä koko ajan toivoo, että pääsis jo kotiin. Tätä sain kokea reilun vuoden siinä edellisessä työssä.

Olen nyt sijaistanut nykyisessä työssä aika tasan tarkkaan kuukauden. Ei kertaakaan ole ollut oloa, että voi ei, taas töihin. Kyllä, olen ollut iltaisin väsynyt, kyllä, olen aamu-uninen ja aamuherääminen ei ole koskaan mukavaa, mutta vastustan aamuisin vain sitä aikaista herätystä, en töihin lähtöä. Töissä en odota kokoajan, että päättyisi jo päivä, tosin välillä toivoisi, että joku toisi mulle lisää töitä, kun välillä on turhankin hiljaisia hetkiä. Ja tänään, vaikka meni ylitöiksi, jäi mukava fiilis, koska omalla työlläni ja toiminnallani "pelastin" yhden tilanteen muodostumisen katastrofiksi. Lähdin töistä leveä hymy naamallani, koska tunsin tehneeni hyvän työn.

Tunne, että opiskelen minulle sitä ainoaa oikeaa alaa, vahvistuu vain päivä päivältä. Vaikken ehkä juuri tuolta koskaan vakituista paikkaa saisi (ja kuulemieni juttujen perusteella, en ehkä haluaisikaan), tahtoisin tehdä jotain samankaltaista tulevaisuudessa ihan vakituiseen, jotain yhtä monipuolista ja yhtä "yhteisöllistä". En halua tehdä työtä, jossa joutuisin olemaan lähes koko päivän yksin jossain. Tämänhetkinen työskentelytapa sopii minulle: on oma työhuone, mutta on lähes kokoajan naapuri läsnä ja paikalla avoimen oven toisella puolella, työntekijöitä ja asiakkaita poikkeaa huoneeseen silloin tällöin, saa vastata puhelimeen ja jopa silloin tällöin soittaa jollekin. Jännä juttu, muuten. Olen useampaan otteeseen täälläkin siitä kertonut, että pelkään soittaa ventovieraille. Mutta töissä se ei ole yhtään niin pelottavaa, kun on työasioissa liikkeellä.

Kuinka mukavalta tuntuukaan pitää siitä mitä työkseen tekee.