Aamulla kävelin bussipysäkillä seisovien ihmisten välistä pidemmälle pysäkille. Yhtäkkiä takanani pyöräilijä huutaa "VARO!", ja kun saan väistyttyä tien reunaan odottamaan bussia, niin tokaisi että "Luoja!" Silmät selässäkö pitäisi olla? Eikö hänen pyörässään ollut pakollista varustetta nimeltä soittokello?

***

Viikko meni taas kuin siivillä, nyt jo on perjantai-ilta. Töissä ei ole luppoaikaa ollut, ja sama meno jatkunee ainakin alkuviikon. Ihan kiva, kun on tekemistä kokoajan.

Olen katsellut töissä yhtä usein huoneeni ohitse kävelevää miestä, joka ei ole töissä siellä (ainakaan sanan varsinaisessa merkityksessä). Olin ensinäkemän jälkeen 99,99999999....% varma siitä, että kyseessä oli entinen opettajani. Tänään sitten kävin kyselemässä kollegalta, joka työnsä puolesta tiesi miehestä paremmin, että onko tosiaan kyseessä sama mies. No olihan se se entinen yläasteen konekirjoituksenopettajani. Ja kuinka ollakaan, oli sama mies opettanut myös tälle kollegalleni konekirjoitusta yläasteella (kollega on minua vuotta vanhempi), tosin vain eri koulussa.

***

Tällä viikolla toinen epävirallisista esimiehistäni antoi kehuja. On se kivaa olla arvostettu, en ole vain koskaan ollut hyvä ottamaan kehuja vastaan. Vaivaudun usein ja tunnen, etten välttämättä ole kuitenkaan oikeasti ansainnut niitä.

***

Lapsukaiset saivat tänään todistuksensa jo. Ja olin tyytyväinen, suurimmalta osin. Poikakin oli parantanut keskiarvollisesti suoritustaan, ainut mistä näin aiheelliseksi koputtaa nokkaani oli kutosen käytös ja huolellisuus. Muilta osin sitten kehuin kovin, että niin sitä pitää. Nyt vain toivon, että kevät menee paremmin käytöksellisesti, jotta käytös nousisi edes takaisin sinne seiskaan, muut numerot ovat ihan hyviä noin.

***

Minä sain koulussa tämän syksyn ensimmäisetä palautetusta kokonaistehtävästäni kolmosen. Yksi piste uupui täysistä. Olen ihan tyytyväinen. Matematiikan koetta ei olla vielä saatu takaisin, odotan kauhulla, kuinka paljon se yhden tehtävän uupuminen vaikuttaa arvosanaan. Niin, ja mulla on vajaa viikko aika pistää kasaan monta sivua tavaraa aiheesta, joka ei vielä ole edes kypsynyt valmiiksi. Kääk! Jos viikonloppuna saisi inspiksen ja jostain oikein säkillisen ylimääräistä puhtia, niin saisi sen sysäistyä vauhtiin.

Enää kolme iltaa koulua tänä syksynä, joista viimeisenä iltana on koe. No, aihe on mielenkiintoinen ja mielekäs, sopii minun ajattelutyylilleni ja on ruvennut aukeamaan ihan kivasti. Pitäisi vain ehtiä kotona harjoittelemaan.

***

Jotain mun piti vielä sanoa. Mitäkohän se oli? Jaa-a, ei kai mitäin kovin tärkeää, kun en enää muista. Hyvää itsepäisyyspäivää itse kullekin!