Töihin pääsin vielä yllättävän hyvin ja ajoissa. Olin katsonut, että mulla on yksi suora työmatkabussi, johon olisi ehdittävä ja jonka saapumisaika pysäkille on vaikeasti arvioitavissa, ainut osviittaa antava tieto oli siitä, kuinka kauan suurinpiirtein lähtöpaikasta kestää ajaa naapurilähiöön, josta se kestää vielä jokusen minuutin tulla meidän pysäkille. Joten pidin huolen siitä, että lähdin kotoa ajoissa. Kun pääsin pysäkille, tuli yllättäen heti auto, jonka ei edes kuulunut kulkea!? Se oli yllättävän tyhjäkin, ja olin sillä töissä hyvissä ajoin.

Eilen illalla kun mies kävi kaupassa, lakko näkyi jo. Ei ollut enää ruisleipää! Se ei vielä johtunut suoranaisesti lakosta, sillä en usko että leipiä paljoa iltakuuden jälkeen kauppoihin kuskataan. Järkevä selitys lieneekin, että ihmiset ovat varautuneet lakkoon ja hamstranneet ruisleipää.

Tänään ei ole kouluilta, ja koska lapsilla on tiivis harrastusilta, niin en saanut mieheltäkään kyytiä kotiin (sillä hän oli jo lähtenyt kuskamaan tyttöä siinä vaiheessa kun mä pääsin töistä). Joten kävelin torille ja menin lakkoaikataulutettuun autoon. Olisi pitänyt valita se pidempää reittiä tullut lakon ulkopuolella ollut linja sitten kuitenkin. Meinaan tämä lakkoauto tuli ihan tupaten täydeksi. Mun matkustamista se ei haitannut, sillä pääsin kyytiin alkupäässä ja sain istumapaikan, mutta autosta pois tunkeminen olikin toinen juttu, meinasin jäädä bussiin, kun ei käytävää päässyt etenemään kuin erittäin vaivoin.

***

Pojalla oli eilen koulussa terveystarkastus. Oli tietty mitattu ja punnittu. En muista mitä paino oli tai mitä siitä sanottiin (toisin sanoen se oli normaali, eikä siinä olllut mitään muutakaan ihmeellistä), mutta saadussa lapussa oli pituudesta kirjallinen kommentti : "Kasvupyrähdys" - numeroin: 171 cm! Poika siis kutosluokkalainen, ja kutosluokkalaisista vielä sieltä nuoremmasta päästä (kun on loppuvuodesta syntynyt). Ei hyvä Sylvi! Oikeasti alkaa olla ongelmana, mistä pojalle vaatteita? Lastenosastolla usein loppuu vaatekoot 164 cm, muutamista löytyy 170 cm ja erittäin harvoista 176 cm. Kengät, nekin on jo kauan täytynyt ostaa miestenosastolta, kaiken huippu on pojan monot kokoa 47 (joissa toki on vielä kasvuvaraa, kun sopivampaa kokoa ei kaupasta löytynyt), mutta kyllä koko 45 on jo sellainen minimi, kun pojalle uusia kenkiä katsellaan! Oikeasti pitäisi mennä pojan ja ajan kanssa rauhassa vaateostoksille muutenkin. Mutta koska ihmeessä? Ma, ti, to illat olen koulussa, ma, ti, ke, pe illat on lapsilla molemmilla harrastuksia, la ja su on mies lähes aina menossa vähintään tytön kanssa harjoituksissa/peleissä. Ensi lauantaina mies ja lapset ovat lähes koko päivän jossain talvipäivällä, jonne minä en suostunut tänävuonna lähtemään. Mutta siis käytännössä joku on aina menossa ja harvoin kaikki yhtäaikaa kotona niin, että voisi edes harkita minnekään ostoksille lähtöä.

***

Työt, ne jatkuu mulla kesälle asti. Hui! No, mikäli jatkuu vielä siitäkin, on mulla sitten 3 tai 4 päivää lomaakin tiedossa (ehtivät maksaa mun lomapäivät pois kun viimeksi oli työsuhde katkolla, jolleivät olisi maksaneet, mulla olisi ollut 8 tai 9 päivää lomaa tiedossa). Toi 3 tai 4 tulee siitä, kun en tiedä kirjataanko mulle tähän maaliskuulle jo yksi niistä lomapäivistä käytetyiksi, kun pidän yhden perjantain vapaana tuossa loppukuusta. Toisaalta en edes tiedä, onko esimies ilmoittanut kyseisestä vapaasta palkkoihin, (vaikka luvan sen pitämiseen olenkin saanut,) sillä ei esimies ollut hoitanut ihan loppuun asti mun työsopimuksen jatkamistakaan - sillä seurauksella, että en saanut helmikuun palkkaa ajallaan, se tulee tällä viikolla melkein viikon jälkijunassa. Ai kun kiva.