Ei ole kivaa olla minä tällä hetkellä.

Minulla työt jatkuu tätä nykyä kuukauden pätkissä. Jotenkin hyvin epävarmaa on siis tulevaisuuteni tuolla. Siihen kun lisää sen, että kun tuo minun sijaistamani paikka jossain vaiheessa virallisesti avataan hakuun, se avataan todennäköisesti sellaisena, ettei minulla ole mahdollisuuksia sitä kuitenkaan hakea (tuoreesta tutkinnostani huolimatta). Tämä kaikki innoittaisi hakemaan muita töitä, vakituista (tai siis toistaiseksi voimassaolevaa) työsuhdetta, minkä saamiseen minun mahdollisuuteni ovat kasvaneet nyt kun minulla on se tutkinto.

Mutta jos minulla kuitenkin sattuu jatkumaan työt tuolla kesälle asti, ehkä jopa ainakin osaksi kesän yli, tai jos jostain kumman syystä se paikka kuitenkin avataan sellaisena, että minulla on mahdollisuudet sitä hakea ja saada, jolloin saisin ehkä jatkaa tuolla hamaan tulevaisuuteen asti, niin minulle on kertynyt ihanan ruhtinaalliset lomat. Ja se ihana tieto siitä, että oikeata palkallista lomaa olisi kesällä tiedossa (ja jos pidemmälle jatkuisi myös talvella), se jarruttaa muun työpaikan hakuinnostusta hieman.

Toisaalta epävarmaa ja lähes olematonta asemaani tuolla paikassa kenties heijastaa myös se, että kun lomatoiveita kesälle nyt kysellään, niin minun nimeäni ei listalla ollut ollenkaan, vaikka toisen käsittääkseni yhtä epävarmassa asemassa olevan sijaisen nimi siellä kyllä oli. Aion kuitenkin omat toiveeni siihen listalle lisätä...

Hakisko vai eikö hakis? Odottaisko vaan, miltä tulevaisuus tuolla alkaa näyttää, vai eikö odottais. Vai hyppäiskö vaan kaivoon? Missä olis kaivo minne hypätä? ARGH!!

***

Niin, tuli jo tuossa sivuttua sitä yhtä uutta asiaa, eli olen saanut kouluni päätökseen. Opintorekisteriotteen olen jo saanut, samoin osallistumistodistuksen. Itse tutkintotodistuksen pitäisi tulla postissa joko tämän tai viimestään ensikuun aikana. Minulla on nyt siis (kunhan se todistus postin mukana tulee) ammatillinen perustutkinto, sellainen, jota monessa hakemassani työpaikassa vaaditaan. JEI!

***

Poika kuumeessa, ja kuume on tähän asti ollut vain nousujohteinen. Maanantai-illalla oli 37,8, eilen illalla suurinpiirtein asteen verran enemmän, tänään jo 39,1. Ei taida enää ennen hiihtolomaa päästä kouluun. Kuivahkoa yskää on hieman, kurkku ilmeisesti kipeä, ja nyt kun kuumetta on tuon verran, niin pään kääntäminen aiheuttaa päänsärkyä otsassa. Mitään muita flunssan oireita ei ole.

***

Mies, joka on perusasemaltaan tällä hetkellä lomautettu, on juuri aloittanut työvoimapoliittisen tutkintoon johtavan koulutuksen. Koulutus kestää kaikenkaikkiaan vuoden. Miehellä ei siis ole kesällä virallisesti lomaa, mutta kuulemma heinäkuussa koulu on kaksi viikkoa kiinni, mikä aika on etäopiskelua, eli toisin sanoen, jos vielä jatkan tuolla ja saan siis pitää lomaa, on meilla 2 viikkoa kesällä, jolloin voidaan ehkä jonnekin lähteäkin, ellei muualle, niin vaikka kerrankin ajan kanssa Keski-Suomeen.

Joskus silloin miehen koulutuksen loppumisaikoihin alkaa olla varmaan jo miehen lomautuskin loppumaisillaan, ellei jo loppunut. Tosin tällä hetkellä töihinpaluu ei vielä näytä kovin pitkäkestoiselta...

***

Reilun viikon päästä risteilemään (ja yksi palkaton vapaapäiväkin siitä johtuen tiedossa). JEI!