Sellainen tuli tänään postissa. En ole kovin iloinen, sillä pääosa työstä ainakin tehtävän kuvauksen mukaan olisi siivousta. Totta, sisältää se jotain toimistotyön tapaistakin (puhelimeen vastaamista ja postitusta). Ainut mikä mua työssä oikeasti houkuttelee on sen osa-aikaisuus 4 tuntia päivässä, mikä olisi ihanteellinen kun on kaksi ala-asteikäistä joiden yksin tai kahdestaan kotonaolo mietityttää ja huolestuttaa.

Tosin työpaikka on sellainen, jonne en usko pääseväni ulkoisella olemuksellani töihin. Työ katsokaas liittyy erittäin tiiviisti urheiluun ja olisin osan työaikaa asiakaspalvelutehtävässä vastaanottamassa urheilemaan tulevia asiakkaita, ja ulkomuotoni on niin kaukana urheilullisesta kuin voi vain olla.

Mutta, kun on pakko hakea sitä työpaikkaa ja myös työnhakutilanteessa käyttäytyä niin, ettei voida päätellä minun tahallaan käytökselläni aiheuttaneen sitä, ettei tehtävään valittu, aion soittaa sinne huomenna. Katsotaan sitten siitä eteenpäin.

Mutta, tähän työhönosoitukseen liittyen lähetin sähköpostia työkkäriin, kun minulla oli kolme kysymystä. Kahteen kysymyksistäni sain ihan oikean ja tyydyttävän vastauksen. Mutta yksi vastaus, nojoo, siihen haluankin teidän lukijoiden milipiteen.

Kysyin: Tehtävän kuvauksessa sanotaan että rikosrekisterin esittäminen on välttämätön. Täytyykö minun siis itse hankkia sellainen esitettäväksi työnantajalle vai miten kuuluisi menetellä?

Vastaus kuului: Jos tehtävään valitaan ja työtehtävien hoidossa esimerkiksi ollaan lasten
kanssa tekemisissä , niin sellainen pitää työnantajalle esittää.

Kertokaa rehellinen mielipiteenne, vastaako tuo minun esittämääni kysymykseen? Kysymys ei ollut siis retorinen, odotan siihen oikeasti teidän mielipiteitänne. Ainut uusi informaatio mitä vastauksessa minulle taisi olla, on se, että tämän vastauksen antaneen henkilön mukaan se rikosrekisteri tulee esittää vasta jos valitaan työtehtävään, ei haastattelu ja hakutilanteessa.