Savu nousee korvista ja kiehun. Työkkäristä tuli taas postia. Nyt mut velvoitetaan ilmoittautumaan kymmenen päivän "työkuntotestiin" (jossa ei kuitenkaan fyysistä kuntoa kartoiteta), tietty määrä tiettynä päivänä nopeiten ilmoittautuneita mahtuu mukaan. Hyvää kurssissa on vain se, että sinä aikana ilmeisesti saa työmarkkinatuen ilman tarveharkintaa sekä sen ylläpitokorvauksen 8 euroa/päivä. Mutta taas on sellainen peen maku suussa kun tuollaisiin yhtä tyhjän kanssa juttuihin velvoitetaan. Mietinkin nyt, olenko innokkaana soittamassa heti ensimmäisenä aamulla ilmoittautumispäivänä vaiko ihan viimeminuuteilla - ai, voi voi harmi, etten mahtunut mukaan...

Koomista on myös se, että tämä koulutus antaa minulle "tarkkaa tietoa, mikä voi olla syynä, että työpaikka ei osu kohdalle". No kun mulla on jo se tieto: ei ole alan koulutusta ja sitähän minä juuri ihan oma-aloitteisesti olen lähtenyt hankkimaan.

Yksi suuri syy, miksi tahtoisin hakata parin työkkärintädin tai -sedän päitä yhteen on se, että juurihan sain sieltä kirjeen, jossa sanottiin että mun pitää osallistua siihen johonkin päivään, missä samalla uusin työnhakuni. Nyt tuo tämänpäiväinen kirje sitten kertoo, että jollen soita ja ilmoittaudu sinne koulutukseen yhtä päivää myöhemmin kun se teemapäivä on, työnhakuni katkeaa. Eli siis käytännössä mun pitää kahtena peräkkäisenä päivänä ilmoittautua ja pitää näin työnhakuni voimassa.

***

Tänään oli ensimmäinen kunnon koulupäivä ja sain myös ensimmäisen "etätehtävän". Kolme viikkoa aikaa ja tehtävä on laajahko ja minulle henkilökohtaisesti hankalahkon puoleinen. Mutta enköhän selviydy siitä ainakin niin että läpi pääsen. Itse tehtävän kasaan kirjoittaminen ei viene paljoakaan aikaa, mutta taustatutkimus vaatiikin sitten enemmän aikaa.

***

Uh! Nälkä ja pää halkeaa. Menen keittämään itselleni kupin kahvia ja etsimään syömistä.